MY MENU

학술지

제목

(7권 4호) 태권도 전사(前史)로서 수박(手搏) 사료 해석_최복규

작성자
관리자
작성일
2016.12.30
내용

태권도를 비롯한 많은 현대 한국 무예는 고구려 고분 벽화의 맨손 격투 장면을 수박(手搏)으로 규정하며, 고려사나 조선왕조실록의 수박, 무예도보통지의 권법 역시 수박의 연속선상에서 궁극적으로 오늘날까지 이어져온다고 주장한다. 고대의 수박을 현재 행해지는 무예의 기원으로 삼는 수박 기원설은 오늘의 무예에 전통성을 부여한다. 하지만 수박 기원설은 학문적으로는 매우 부실한 논리적 기초 위에 서 있으며, 성급한 일반화의 오류를 범하고 있다. 고구려 고분 벽화의 맨손격투를 수박도(手搏圖)와 각저도(角?圖)로 나누어 보는 우리의 인식은 주변 중국과 일본과는 차이가 있다. 동아시아 고대 맨손 격투 전통에서 볼 때 고구려 고분 벽화는 수박과 각저로 나뉘기보다 모두 각저(角?)나 상박(相撲)류에 포함된다. 오늘의 관점을 투영할 경우, 고대 한국과 중국의 수박이 기술적인 면을 공유했을 뿐 아니라 사회적으로도 동일하게 천기(賤技) 혹은 하기(下技) 라는 평가를 받고 있었다는 사실을 인지하기 힘들어진다. 아울러 고려사 박희(博戱)조는 고려수박이 성행했던 것을 증명하는 근거로 해석되곤 하나 여기 박희는 수박과는 관련이 없으며 당시 사회적으로 문제가 되었던 도박(博奕)을 가리킨다는 점을 놓치게 된다. 해동죽지의 수벽타(手癖打)를 무술로 보는 기존 해석 역시 부실한 문헌 분석에 기초하고 있음을 밝혔으며, 이에 대한 재해석을 시도했다. 수박 기원설은 순수한 학문적인 호기심에서보다는 현대의 특정 무예에 역사성과 정체성을 부여하기 위한 목적에서 제기되고 있다. 고대의 수박을 오늘날의 무예와 단선적으로 연결하기보다 수박이 놓여 있는 당대의 맥락 속에서 그 의미를 드러내는 작업에 보다 관심을 기울일 필요가 있다.

 

The murals of Goguryeo Dynasty depicting two persons engaged in a physical activity are claimed by
of the modern martial arts industry. of Goryeo Dynasty and the Annals of the Joseon Dynasty, as well as Gwonbeop (Fist Law) of the Muyedobotongji, or Comprehensive Manual of Martial arts compiled in 1790 are claimed to be historic backup for the line of succession of Subak. All are in pursuit of the establishment of authenticity surrounding the backgrounds of modern Korean martial arts. The claim of Subak as the origin of modern Korean martial arts appears to be engineered for the purpose of justification of modern Korean martial arts. However, this claim founded on poor logic and lack of scholarship, and makes the mistake of hasty generalization. Clear distinction as Subak (hand striking) and Gakjeo (wrestling) of the mural painting of Goguryeo Dynasty in Korean martial arts circles is quite different from the assessment by scholars in neighboring countries, ie. China and Japan. Arguably the Goguryeo mural paintings are close to Gakjeo or Sangbak grappling techniques. This difference in interpretation is a result of excessive projection of today’s perspective and tunnel vision. Subak of Korea and China share technical aspects and were appreciated as humble techniques. Article of Bag-hui 博戱 of the History of Goryeo is often interpreted by some researchers as the evidence for the prevalence of Subak 手搏, however Bag-hui is not relevant to Subak and Article Bag-hui is about restriction of gambling. The errors of existing interpretation of Subyeokta (hand clapping) are also indicated here. The name of Subyeokta was replaced by Sse-sse-sse or the Japanese play for hand clapping during Japanese Rule(1910-1945). The supposition of Subak as genesis of modern Korean martial arts is biased because it is advocated by particular interest groups with the specific intention to support historical validation of modern Korean martial arts. This hypothesis is not driven by pure academic curiosity. Thorough scholarly research is required to truly appreciate ancient Subak independently from the interests of the modern martial arts industry.

 

 

논문투고일: 2016. 10. 30.
논문심사일: 2016. 11. 08.
심사완료일: 2016. 12. 02.

게시물수정

게시물 수정을 위해 비밀번호를 입력해주세요.

댓글삭제게시물삭제

게시물 삭제를 위해 비밀번호를 입력해주세요.