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학술지

제목

(9권 3호) 태권도 경기 간 실시한 회복방법이 남자 고등학교 선수의 피로도와 체력에 미치는 영향_이종창·조현석·이만균

작성자
관리자
작성일
2018.10.01
내용

 

국기원 태권도연구, 2018, 제9권, 제3호, 115-134

Taekwondo Journal of Kukkiwon, 2018, Vol. 9, No. 3, 115-134

http://dx.doi.org/10.24881/tjk.2018.9.3.115

 

 

본 연구의 목적은 태권도 경기 간 회복시간에 실시한 회복방법이 남자 고등학교 선수의 피로도와 체력에 미치는 영향을 규명하는 것이었다. 모든 대상자(n=12)가 4가지의 처치(① 휴식성 회복, ② 운동성 회복, ③ 휴식성 회복+글루코스 섭취, ④ 운동성 회복+글루코스 섭취)에 반복 참여하였다. 각 처치마다 하루에 태권도 경기를 네 차례씩 치렀고, 태권도 경기 간 회복시간에 해당되는 회복 방법을 적용하였으며, 각 처치마다 피로도와 체력을 측정한 뒤 처치 간, 그리고 시기 간에 비교하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1) 2경기 전부터 4경기 전 시점까지 휴식성 회복처치에서 안정시와 경기 후 혈중 젖산농도가 가장 높게 나타났고, 운동성 회복+글루코스 섭취처치에서 가장 낮게 나타났다. 2) 2경기 후부터 4경기 후 시점까지 휴식성 회복+글루코스 섭취처치와 운동성 회복+글루코스 섭취처치의 혈중 글루코스농도가 다른 두 처치에 비하여 유의하게 높았고, 3경기 후 시점부터 운동성 회복+글루코스 섭취처치의 수치가 가장 높게 나타났다. 3) 4경기 후 시점에서 휴식성 회복+글루코스 섭취처치와 운동성 회복+글루코스 섭취처치의 무산소성 최고파워와 제자리수직뛰기가 다른 두 처치에 비하여 유의하게 높게 나타났다. 그러나 민첩성에서는 처치와 시기의 상호작용이 유의하게 나타나지 않았다. 이상의 결과를 종합해보면, 하루에 여러 차례 진행되는 태권도 경기 간 회복시간에 운동성 회복과 글루코스 섭취를 병행하는 것이 피로의 회복, 탄수화물 고갈의 예방, 그리고 무산소성 운동능력과 순발력의 유지에 가장 효과적이라고 결론지을 수 있다.

 


This study was designed to investigate the effects of types of recovery conducted between Taekwondo games on fatigue level and physical fitness in male high school players. Twelve Taekwondo players participated in four trials (① rest recovery, ② active recovery, ③ rest recovery+glucose ingestion, ④ active recovery+glucose ingestion). While four games were held in a day of each trial, assigned treatment was applied during recovery phase between the games. In each trial, fatigue level and physical fitness were measured and compared among trails. Main results of the study were as follows: 1) From the time before 2nd game to before 4th game, blood lactate at rest and after each game was the lowest in rest recovery trial and was the highest in active recovery+glucose ingestion trial. 2) From the time after 2nd game to after 4th game, blood glucose in rest recovery+glucose ingestion trial and active recovery+glucose ingestion trial was higher than other two trials. From the time after 3rd game, blood glucose in active recovery+glucose ingestion trial was the highest. 3) After the 4th game, anaerobic power and standing vertical jump in rest recovery+glucose ingestion trial and active recovery+glucose ingestion trial was higher than other two trials. Agility showed no significant interaction between treatment and time. It was concluded that the combination of active rest and glucose ingestion during recovery phase between the games while several games were held in a day would be beneficial for overcoming fatigue, prevention of glycogen depletion, and maintenance of muscular power throughout the games. 

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